Van hokjesgevoel naar open huis
Van hokjesgevoel naar open huis
Van hokjesgevoel naar open huis
Van hokjesgevoel naar open huis
Van hokjesgevoel naar open huis
Van hokjesgevoel naar open huis
Van hokjesgevoel naar open huis
Van hokjesgevoel naar open huis
Fraam

In 2018 startten Evelyn Staessens en Lauranne Claes samen VELOR architecten. Eén van de eerste projecten van het jonge architectenbureau was de totaalrenovatie van deze villa in Brasschaat. “Meteen een stevige kluif”, glimlachen beide dames. “Hier woonde vroeger een oud koppeltje, dat het huis volledig had volgestouwd met kunst. De hele inrichting was daarop gericht. De ramen bij- voorbeeld waren afgewerkt met speciaal glas zodat het zonlicht geen invloed kon hebben op de kunstwerken. Alles was ook ex- treem beveiligd. Het leek wel een soort van versterkte bunker die op de koop toe bestond uit allemaal kleine kamertjes. Dat hokjesconcept wegwerken, was de eerste belangrijke ingreep die we hebben gedaan. Het gelijkvloers is helemaal opengemaakt, zodat het gebouw terug volop kan ademen.”

Openheid

Binnen ervaar je een erg open en ruimtelijk gevoel. Je komt binnen in een royale hal die via een dubbele stalen deur met gefumeerd glas connectie maakt met de leefruimte en tuin. “Je kijkt als het ware door het huis heen”, verduidelijkt Katrien Balcaen van FRAAM, dat in de villa drie stalen deuren plaatste. “Voor de architecten was het belangrijk om vanaf de inkomhal een direct doorzicht te hebben, zo- dat je meteen het dieptegevoel van de woning en het perceel ervaart. Omdat wij standaard werken met uiterst fijne profielen, is er veel glas zichtbaar en krijg je bijgevolg een maximaal doorkijkeffect en optimale lichtfiltering. Wat deze deur extra speciaal maakt is de verticale L-greep op beide vleugels. De langwerpige vorm benadrukt mooi de hoogte van de deur, waardoor ze nog verfijnder en eleganter oogt.”

De leefruimte strekt zich in de vorm van een L uit richting de tuin en het terras. Grote raampartijen betrekken het weelderige groen bij de woning. Ter hoogte van de zithoek kan je via een groot schuifraam onmiddellijk het terras op. “We hebben de authentieke charme van het huis zoveel mogelijk bewaard. De gevels zijn opgeknapt, maar verder zoveel mogelijk in ere gelaten. Vooraan is de ritmiek van de ramen bijvoorbeeld gebleven zoals vroeger, maar achteraan is er meer weerwerk geboden. Daar is de gevel zoveel mogelijk opengemaakt om voldoende daglicht naar binnen te brengen en de link met de tuin

te versterken. De omgeving is prachtig, dus wilden we die niet weg- stoppen. De tuin leeft verder in de woning”, vertelt Evelyn Staessens.

Tijdloze materialen

Het open ruimtegevoel gaat samen met de keuze voor duurzame, warme en tactiele materialen. Hout, een keramische tegel met na- tuursteenlook en zwarte accenten zoals de stalen deuren bepalen grotendeels het kleuren- en materialenpalet. “We houden niet van een explosie aan kleuren of materialen”, legt Lauranne Claes uit. “Er is gekozen voor drie materialen die overal terugkeren, zodat er visuele eenheid en rust ontstaan. De basis van een interieur moet in onze visie eerder tijdloos en neutraal zijn. Accenten kan je altijd leggen via decoratie zoals kussens, kaarsen, gordijnen. Die kan je na verloop van tijd ook veel gemakkelijker veranderen als een bepaalde trend of je eigen smaak verandert.”

Op de vloer in de leefruimte ligt parket, dat ook boven is doorgetrok- ken. In de hal en keuken is geopteerd voor een keramische tegel, die bovendien terugkomt in het maatmeubilair. Alles in deze woonst is ont- worpen en uitgetekend door de architecten, tot en met het interieur. In de zithoek bijvoorbeeld is één wand volledig ingenomen door een tv-meubel met ingebouwde haard, dat uitloopt in een zitbank. Ook de scheiding tussen de leefruimte en de eetplaats/keuken wordt gemaakt door een haardmeubel. Evelyn Staessens: “Dit is zowel een estheti- sche als functionele oplossing. Er zitten leidingen en een structurele kolom achter weggewerkt. Daarnaast zorgt het meubel ervoor dat er een subtiele doorkijk is vanuit de keuken en eetplaats naar de rest van de woning. De ruimtes behouden een eigen identiteit, maar zijn op die manier toch verbonden met elkaar.”

De keuken bestaat uit een groot mat zwart eiland met voldoende plaats om te ontbijten of te aperitieven. Eikenhouten maatkasten 

vervolledigen het beeld. “De vroegere keuken en eetkamer zijn misschien nog het beste voorbeeld van het hokjesdenken dat overal aanwezig was”, vertelt Lauranne Claes. “Die ruimtes waren niet alleen klein, ze waren ook gericht naar de oprit. In de keuken is daarom een grote raamopening gecreëerd met zicht op de tuin, zodat je ook tijdens het koken en eten verbonden bent met buiten.”

Boven de eettafel bungelt de Estiluz Volta Pendant, een eenvoudige, maar stijlvolle luster met gebogen vormen die de architecten haalden bij Crea Accent. “Zij hebben het lichtplan voor de woning uitgetekend en samen met de bouwheer hebben we er alle verlichting gekozen”,

vertelt Lauranne Claes. “Er is in de eerste plaats gekeken naar relatief eenvoudige armaturen die aanwezig zijn in de ruimte, maar zeker ook niet teveel aandacht opeisen.”

Traphal met cachet

De inkomhal is een hoge, bijna monumentale ruimte die tot in het dak reikt. Die hoogte wordt nog benadrukt door de aanwezigheid van een luchter met speelse bolvormige elementen die vanaf het dak naar beneden lijkt te vallen. “Het gaat om het model ‘Here Comes the Sun’ van het merk DCW, een populaire, tijdloze armatuur”, vertelt Jeroen Schellekens van verlichtingsspecialist Crea Accent. “Alle verlichting in 

deze woning komt van bij ons, maar dit armatuur is eigenlijk het enige dat wij ook effectief zelf geplaatst hebben, wat eerder zeldzaam is. Doorgaans werken wij volgens het principe van een totaalservice: we ontzorgen onze klanten van a tot z en coördineren de hele elektrische installatie, in nauwe samenspraak met de bouwheer en architect. Dat wil zeggen dat we een lichtstudie op maat uitwerken, dat we helpen bij de keuze van de verlichting zelf, indien gewenst domotica, huis- automatisatie en lichtsturing integreren, en zelfs de elektriciteits- en plaatsingswerken op ons nemen. Vooral in dat laatste onderdeel onderscheiden wij ons heel sterk. De verlichtingsbranche evolueert razendsnel. Op technisch vlak wordt het almaar complexer. Daar- om doen we zoveel mogelijk zelf. Uiteraard kan je eigen elektricien gerust bekabelingswerken uitvoeren, we nemen niemands job af. Maar bepaalde werken vereisen tegenwoordig zoveel specialisatie en knowhow dat het bijna logisch is dat we ook die op ons nemen. We zijn hier dagelijks mee bezig.”

Een draaitrap, gezandstraald en afgewerkt in de kleur van het parket, neemt je van daar mee naar de eerste verdieping. Inbouwarmaturen van Buzzi & Buzzi zorgen voor een mooi strijklicht en extra begeleiding op je weg naar boven. “Die zijn heel mooi”, aldus Jeroen Schellekens. “Je ziet de verlichting bijna niet zitten. Enkel de fijne uitsnijdingen in de muren zijn zichtbaar, maar ze definiëren mee de beleving tijdens je wandeling naar boven.”

Op vakantie

Via grote ramen kijkt de slaapkamer uit over de beboste tuin. “Je kan slechter wakker worden, he”, knipogen de architecten. “Vroeger waren hier drie nietige raampjes voorzien, waardoor de kamer heel benepen aanvoelde. Nu hebben we een schuifraam geïntegreerd, zodat je bui- ten kan op het balkon en altijd zicht hebt op wat er buiten gebeurt. Je staat op, opent de gordijnen en geniet meteen van de schoonheid van de tuin. Je ziet hier de seizoenen passeren.”

De badkamer wordt afgeschermd van de slaapkamer via een stalen deur met kathedraalglas. “Dit type glas zorgt voor voldoende privacy als je in de badkamer bent. Het laat het licht door, maar verder zie je geen details, enkel het silhouet van de personen in de kamer”, verduidelijkt Katrien Balcaen van FRAAM.

Verder is badkamer opgevat als een echte zen-ruimte met een in- loopdouche en vrijstaand bad voor een langwerpig raam dat opnieuw uitzicht biedt over de tuin. “Dit vind ik één van de leukste plekjes in het huis. In bad met zicht op het groen: totale ontspanning”, besluit Evelyne Staessens. 

Bron: Home Sweet Home - Nick Cannaerts 
In samenwerking met VELOR architecten